dimarts, 20 d’octubre del 2009

Cultura lliure i programari lliure.

Cultura lliure: engloba a tota aquella creació i moviment que la promou, tenint en compte els principis de llibertat intel-lectual equiparables als del programari lliure, un exemple de cultura lliure és la Viquipèdia.

El programari lliure: pretén el desenvolupament d'eines que tinguin les mateixes funcionalitats que les eines que estiguin a la venda en el mercat, però que siguin gratuïtes per a tothom; per exemple: La part lliure del Office és el Open Office aquest paquet, té un programa molt similar a un full de càlcul, un Power Point, un excel... també el programari lliure es defineix com aquell que garanteix llibertat d´usar-lo amb quasevol finalitat. Aquest programes estàn desenvolupats per un col·lectiu de programadors que treballen de forma voluntària, per a crear i dissenyar ampliacions informàtiques de forma col-lectiva. Treballen en una plataforma coneguda com Souceforce i han desenvolupat programes com el Firefox de Mozilla o el paquet ofimàtic Open Office.

El programari convencional: és un programa que has de pagar per a poder utilitzar-lo com per exemple el windows, word, excel...

Crative Commons: és una organització sense ànim de lucre dedicada a reduir les barreres legals per a compartir treballs creatius; per exemple: un músic vol distribuir per internet la seva creació de música, quan aquest ho realitza dóna permís perquè es copiï i es distribulla.

Copyright: restringeix el dret a fer i a distribuir còpies d'un treball…

Copyleft: és totalment el contrari de copyrigh; Copyleft ho va crear Richard Stallman, i fa referència a tot el conjunt de llicències que poden aplicar-se a creacions informàtiques, artistiques, etc.. això significa que dóna permís a copiar sense limit.

A continuació exposo les meves idees en relació als quatre casos.

L'opció a i d s'allunyen molt de la filosofia de cultura lliure.

Cas a: el professor d educció física està obligant literalment a comprar unes sabatilles esportives als seus alumnes, aquestes sabatilles són cares, són d'un model en concret. Això pot provocar diferécies entre els alumnes ja que potser hi ha pares que puguin compar aquestes sabatilles però en canvi hauran altres que no puguin comprar-les. Els pares possiblement demanin una reunió amb l'equip multidisciplinario i també amb el director o directora del centre educactiu per a trobar una solució al cas.

Cas d: en aquest cas també veig una relació llunyana amb la filosofia de cultura lliure, ja que el professor està dient als seus alumnes "agafa unes postals" sembla com si digues, "agafalas però sense pagar-les".
Considero que quan vas d'excursió pots dur-te una cámara de fotos i fer fotografias durant el viatge. Quan tornin els nens a l'escola, els propis nens poden fer un petit treball de com ha anat l'excursió poden posar les fotos realitzades i fer comentaris.També el mestre pot realitzar amb aquest treball una avaluació i així observar com ha anat la sortida.

Cas c: en aquest cas crec que els alumnes que no tinguin la versió 2007 per a realitzar aquest Power Point no podran fer el treball, en aquest cas el professor hauria de buscar un programa lliure per a ús escolar, així tots els alumnes podran treballar sense cap tipus de problema.

Crec que el cas que més s'acosta a la filosofia de cultura lliure és el cas b.

Cas b: considero que el professor està plantejant una bona recerca d'informació per als alumnes i així poder realitzar el projecte colaboratiu de ciencies. Els alumnes haurien d'escollir les imatges que més les interessin per a realitzar el seu projecte, però sempre indicant la font d'on prové la imatge.

Per a acabar exposo els casos de qui s'allunya més a la filosofia de la cultura lliure a qui s'acosta més a aquesta. Cas a i d s´allunyan molt, en el cas b i c s´apropen, donant per bona el cas b ja que segueix aquesta filosofia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada