dijous, 30 d’octubre del 2014

Deu lliçons per a l’ensenyament de les arts d’Elliot Eisner

  1. Les arts ensenyen als infants a fer judicis estètics sobre relacions qualitatives. Encara que preval un currículum basat en les respostes i normes correctes, a les arts, són els judicis o els valors els que prevalen per sobre de les normes.
  2. Les arts ensenyen als infants que els problemes poden tenir més d’una solució i que les preguntes poden tenir més d’una resposta.
  3. Les arts celebren múltiples perspectives. Una de les grans lliçons és que hi ha moltes formes de mirar i d’interpretar el món.
  4. Les arts ensenyen als infants que les formes complexes que tenen les propostes basades en la resolució de problemes són poques vegades fixes, sinó que canvien amb la circumstància i l’oportunitat. L’aprenentatge en les arts requereix l’habilitat i una bona disposició per a entregar-se a les possibilitats que no es poden anticipar del treball com si estigués tot obert.
  5. Les arts fan vius fets que ni amb cap paraula en la seva forma literal ni amb cap nombre exhaustiu podem conèixer. Els límits dels nostres llenguatges no defineixen els límits de la nostra cognición.
  6. Les arts ensenyen als estudiants que les diferències petites poden tenir grans efectes. Les arts trafiquen amb subieses.
  7. Les arts ensenyen als estudiants a pensar a través i amb un material. Totes les formes fan servir alguns significats a través de les quals les imatges esdevenen reals.
  8. Les arts ajuden als infants a aprendre a dir allò que no pot ser dit. Quan els infants estan convidats a revelar que una obra d’art els ajuda a sentir, han d’assolir i cercar amb les seves capacitats poètiques les parrales per fer el treball.
  9. Les arts ens permeten tenir una experiència que no podríem obtenir de cap altra font i a través d’aquesta experiència poden descobrir el repertori i la varietat del que som capaços de sentir.
  10. La posició de les arts al currículum escolar simbolitza al jove/a l’infant allò que els adults creuen que és important.
Font: Eisner, E. (2002). The Arts and the Creation of Mind. Capítol 4, What the Arts Teach and How It Show. (pp.70-92). Yale University Press.

EISNER, E.W. (2004):   El arte y la creación de la mente E. Paidòs

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada