dijous, 12 de juliol del 2012

Article de Rosa Maria Pujol "Fer parlar i pensar per aprendre ciències"

Idees importants sobre l'article
ARTICLE: "FER PARLAR I PENSAR PER APRENDRE CIÈNCIES"  PER ROSA MARIA PUJOL. Departament de Didàctica de les Ciències, Universitat Autònoma de Barcelona.
La ciència construeix models que expliquen els fenòmens que succeeixen al món → els nens aprenen ciències per explicar-los.
Mètode científic:
·      Situacions que possibilitin dialogar
A l'aula hi ha d'haver un ambient per dialogar, per observar i experimentar
El mestre ha de deixar espai als infants perquè busquin noves respostes i ha de donar lloc a situacions de diàleg.
·      Formular preguntes significatives
A través de les preguntes, posem en dubte el nostre pensament actual i el podem reestructurar.
El mestre ha de generar preguntes productives (que permeten construir coneixement) i donar espais per a dialogar, intercanviar opinions...
·      Fer hipòtesis
Els infants posen en joc els coneixements previs.
A través del diàleg es poden connectar les idees dels demés amb les pròpies, les anteriors, les que es posseeixen en altres camps...
·      Observar → mirar les entitats amb atenció
Permet relacionar tot allò observat en un mateix marc de coneixement, construir noves idees i formular noves preguntes.
El mestre ha d'anar introduint observacions qualitatives i quantitatives, i anar augmentant el nombre de variables que s'observen.
El mestre ha d'ajudar als infants a relacionar allò observat amb les idees pròpies per anar construint coneixement. D'aquesta  manera s'arriba a una generalització.
·      Dissenyar una activitat experimental
Permet analitzar amb major profunditat els fenòmens, posar en dubte les suposicions inicials a través de l'anàlisi i comparació de les noves dades amb les anteriors.
·      Recollir, validar i comunicar els resultats
Els infants han de recollir sistemàticament les dades per interpretar els resultats.
Els infants han de poder compartir els resultats per fer una valoració de l'experiència.
L'anàlisi de dades pot donar lloc a noves preguntes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada